پزشک آنلاین

فواید و خواص حبوبات چیست؟

حبوبات از جمله گیاهان پروتئینی هستند که مقدار زیادی پروتئین، کربوهیدرات و مواد معدنی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین ها به خصوص ویتامین های گروه B دارند. این ماده غذایی بسیار کم چرب بوده و منبع پروتئین گیاهی و گلواسیدها محسوب می شوند.

فواید و خواص حبوبات چیست؟
از نظر برخی از اسیدهای آمینه ها، حبوبات دارای کمبود هستند و پروتئین‌های آن نیز کامل نمی باشد. به همین دلیل این مواد را اغلب با مواد غذایی دیگر مثل غلات و مواد غذایی چرب مصرف می کنند تا کمبود اسیدهای آمینه آن جبران گردد.

همچنین حبوبات سرشار از موادی به نام فیتونوترینت ها هستند که با بیماری های مختلف مقابله می کنند. منبع خوبی از ویتامین B9 محسوب می شود که در مادران باردار باعث رشد خوب جنین می گردد.

همچنین بخوانید:

این ماده غذایی برای سلامت قلب نیز مفید است، زیرا میزان کلسترول مضر و همچنین میزان تری‌گلیسیرید را کاهش می دهد. محققان معتقدند افرادی که می خواهند جذب چربی‌های اشباع شده را کاهش دهند می توانند حبوباتی مثل لوبیا، عدس را جایگزین گوشت قرمز نمایند.

خواص عدس
عدس از پروتئین و فیبر بالایی در خانواده سبزیجات برخوردار است. آماده کردن عدس نسبت به سایر حبوبات آسان تر است و قیمت مناسبی دارد.

خواص لپه
کاهش کلسترول خون و کاهش بیماری‌های قلبی و فیبر زیاد از خواص لپه است.

خواص نخود از حبوبات محبوب
آهن موجود در نخود برای گردش اکسیژن در کل سیستم بدن و تولید انرژی لازم است.

خواص لوبیا قرمز
لوبیا قرمز، قاعده آور، ضد سرطان، درمان کننده کلسترول و یبوست می باشد.

خواص لوبیا چیتی
لوبیا چیتی فاقد کلسترول بوده و قند موجود در آن در مقایسه با انواع لوبیا خیلی کمتر است. به دلیل داشتن پروتئین فراوان، منبع غذایی مفیدی برای تامین پروتئین روزانه و پیشگیری از ابتلا به اختلالات کلیوی و پوکی استخوان است.

خواص ماش
ماش از حبوبات محبوب بوده و اسیدفولیک بالایی دارد و به دلیل داشتن پتاسیم بسیار بالا برای بیماران مبتلا به فشار خون مناسب است. همچنین ماش منبع غنی منگنز و سلنیوم است که به عنوان آنتی اکسیدان های قوی عمل می کنند.

منبع : irsalamati

۰ ۰
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی